marquee

SELAMAT DATANG! Welcome!Blogger Templates

Selasa, 7 Mei 2013

PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF

Pendidikan Inklusif
Pendidikan inklusif melibatkan pelajar-pelajar dengan berkeperluan khas di dalam kelas-kelas biasa di mana (bantuan yang sesuai kepada mereka diberikan) bagi membolehkan mereka mengikuti pengajaran dan pembelajaran bersama rakan sebaya mereka.
(Kamariah Jarji, 1994)

Konsep dan Dasar Pendidikan Inklusif
1. Berkaitan dengan "pendemokrasian" pendidikan.
2. Konsep "keadilan".
3. Kanak-kanak mempunyai banyak persamaan.
4. Agen yang baik boleh mengajar semua jenis kanak-kanak.
5. Semua kanak-kanak boleh dibekalkan dengan kualiti pendidikan yang tinggi.
6. Proses P&P "child centre".

Bentuk Pendidikan Inklusif

1. Pendidikan Inklusif sepenuh masa
- Murid mengikut semua mata pelajaran di kelas biasa seperti murid biasa.
- Senarai nama murid kekal dalam daftar kelas khas.
- Guru kelas biasa boleh rujuk atau minta bantuan daripada guru pendidikan khas (guru damping) sekiranya terdapat sebarang masalah sama ada dari segi pembelajaran atau tingkah laku.
- Pelajar pendidikan khas di tahun enam boleh diberi peluang untuk mengambil peperiksaan.

2. Pendidikan Separa Inklusif
- Murid mengikuti pembelajaran di kelas biasa untuk mata pelajaran tertentu sahaja.
- Waktu selebihnya mengikuti program di kelas biasa.
- Senarai nama murid pada daftar program pendidikan khas.
- Guru pendidikan khas terlibat sebagai pembimbing atau guru pendamping.
- Ujian mata pelajaran terlibat sama dengan murid biasa.

Program Pendidikan Inklusif ini boleh dilaksanakan di sekolah rendah dan menengah bergantung kepada laporan prestasi atau RPI oleh guru untuk menentukan sama ada murid itu layak atau sebaliknya.

Model-model Pendidikan Inklusif
1. Model A - Penempatan sepenuh masa dalam kelas biasa dengan pengubahsuaian kurikulum dan strategi   P&P.
2. Model B - Penempatan sepenuh masa dalam kelas biasa dengan mendapat khidmat nasihat/ bimbingan Guru Pendidikan Khas.
3. Model C - Penempatan dalam kelas biasa dan dalam Kelas Khas/ Bilik Resos/ Pusat Sumber Pendidikan Khas.
4. Model D - Penempatan di Sekolah Khas (Base School) dan kelas "Satellite" di sekolah biasa. (Octopus Model).
5. Model E - Penempatan sepenuh masa di sekolah Pendidikan Khas.
6. Model F- Penempatan sepenuh masa di rumah kediaman.

Penekanan dalam Pendidikan Inklusif
1. Pemupukan budaya ilmu, iaitu melalui amalan membaca, berfikir, berkarya dan belajar.
2. Penerapan nilai-nilai murni.
3. Pendidikan teknik dan vokasional seperti pelajaran Kemahiran Hidup dan pelajaran Reka Cipta.
4. Pemupukan budaya niaga dan keusahawanan.
5. Menanam semangat kenegaraan melalui sifat patriotisme dan perpaduan.
6. Pengetahuan dan kemahiran dalam bidang komputer.

Program Pendidikan Inklusif Sk Kuala Kurau telah dilaksanakan bermula dari tahun 2010 hingga ke hari ini. Hasilnya telah dapat dilihat pada halaman 'KEJAYAAN-KEJAYAAN KAMI'.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan